fbpx
Екипът на makethem… с нас в подготовката на КЛЮЧ
март 17, 2015
Time Heroes отКЛЮЧва промяната
март 22, 2015

Текст: Яна Младенова

Колкото и странно да звучи, призивът на този текст няма да бъде “зачети се!”. Ще бъде “заслушай се!” – това зове кампанията на Ашод Дерандонян. Думите му са отправени толкова към чуващата, колкото и към нечуващата общност с посланието, че е време да се заслушаме едни в други, независимо дали чуваме, или не.

Ашо носи слухов апарат и докато си говорим, отбелязва, че той не замества напълно слуха му. Ако не следи движението на устните ми, за него разговорът би бил труден.

Дарителска кампания

DMS ZNAK на 17 777

Позволете ми, обаче, да се върна малко назад във времето.

Ашо е с увреден слух от дете и е същински феномен, че успява да проговори на 8-годишна възраст. Късметът му е дължи основно на това, че от малък е приобщен в чуващата общност и успява да тренира комуникативните си способности. Завръщайки се от чужбина отбратно в България, той с учудване осъзнава, че не се чува нищо за хората като него. Прави кратко проучване и разбира, че те сякаш обитават един собствен свят – липсата на слух ги демотивира и плаши, а средата и държавните политики ги карат да се чувстват допълнително изолирани. Фактът, че в момента нечуващите хора в България се водят като инвалиди и получават социално подпомагане, не помага за интеграцията им, а напротив – кара ги да се чувстват като социални паразити. Активното им участие в обшествения живот е изключително трудна задача – телевизионните предавания и новините не представляват за тях нищо повече от звук с картинки, а на по – големи събирания и конференции, отново не им се осигурява жестов преводач, освен ако не са мнозинство.

Ашод

Ашод

Тук идва ролята на Ашо – той познава и двете страни на ситуацията и се стреми да бъде медиатор между двете.

“Заслушай се” цели нечуващите хора спокойно да излязат “на светло” и без страх да докажат, че са също толкова знаещи и можещи, колкото всеки един от нас. Ключовата стъпка, която трябва да бъде предприета, е осигуряването на по – добър достъп до информация и комуникация. Ашо се стреми да бъде създаден модерен национален център за жестов език и услуги, който да позволи интеграцията на нечуващите хора. Как? Като бъдат обучени повече преводачи, тъй като към момента специалистите са едва петдесетина – крайно недостатъчна бройка.

Освен това, чували ли сте за българския филм “Виктория”? Не си мислете, че правя рязък завой и превръщам този текст в киноафиш. Не. “Виктория” е първият български филм със субтитри на български език, чиято премиера миналата година беше в подкрепа на “Заслушай се” – смела стъпчица към осигуряването на равен достъп до информация и комуникация.

Аз се заслушвам в думите на Ашо и се вдъхновявам. Някъде дълбоко в себе си с надежда си мисля: “Хайде, кога най – после ще можем да гледаме филм, който да бъде дублиран, за да могат да го чуват невиждащите, със субтитри, за да могат да четат нечуващите, а ние, останалите, да бъдем достатъчно толерантни, че да помогнем това да се случи!”.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress